40 miljard euro garanties

Concreet betekent dit dat na 2020 ongeveer 40 miljard euro aan Europese garanties investeringen zullen aantrekken voor om en bij de 650 miljard. De focus ligt hierbij op kmo’s, innovatie en duurzame infrastructuur. “We weten dat er in Vlaanderen te weinig risicokapitaal is. Dankzij InvestEU kunnen onze bedrijven innovatieve producten ontwikkelen, zonder afhankelijk te zijn van grote niet-Europese financiers die hen in een bepaalde richting duwen.”

Gestroomlijnd programma

Met dit vernieuwde programma worden alle bestaande financiële instrumenten efficiënt samengevoegd tot één gestroomlijnd programma. “Niet alleen de financiële instrumenten, ook de beheersstructuren worden nu sterk vereenvoudigd”, legt Packet uit. “Daarnaast hebben we de klemtoon gelegd op de rol van de nationale investeringsbanken. De Vlaamse Participatiemaatschappij PMV kan hierdoor de volledige verantwoordelijkheid krijgen over de implementatie van de investeringen.”

Perfecte afsluiter

Voor Europarlementslid Packet was dit het belangrijkste dossier waarvoor hij in naam van de ECR -fractie onderhandelde. “Onze insteek werd ruimschoots opgenomen in het eindresultaat en zo hebben we een duidelijk verschil gemaakt. Dat dit wordt aangenomen tijdens de allerlaatste plenaire vergadering van deze legislatuur, is de perfecte afsluiter van een boeiende politieke periode”, besluit Ralph Packet.