Toerisme draagt meer dan 7 miljard bij aan de Vlaamse economie

Door Zuhal Demir op 19 februari 2020, over deze onderwerpen: Toerisme
Zuhal Demir

Toerisme draagt 7,2 miljard euro bij aan de Vlaamse economie. Bovendien is toerisme goed voor de tewerkstelling in ons land. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Vlaamse Statistische Autoriteit (VSA). Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir is tevreden met de cijfers, maar wil verder kijken dan enkel het economische. “Toerisme verbindt mensen en inspireert ze, maar laat ook toe om nog meer aandacht te vragen voor ons cultureel en culinair erfgoed.”

Vlaanderen als inspirerende bestemming

Verblijfs- en dagtoeristen brachten samen 5,4 miljard euro op voor het Vlaams Gewest en 1,8 miljard euro in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De opbrengst gaat naar verschillende economische sectoren, zoals de logiessector, de sector van het personenvervoer en de toeristische kleinhandel. Samen waren deze sectoren in 2018 goed voor 195.000 jobs in het Vlaams Gewest en 65.000 jobs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. “Dankzij toerisme kan Vlaanderen bloeien als innovatieve, inspirerende en kwalitatieve bestemming.”

Duurzaam en leefbaar toerisme

Minister Demir noemt de positieve economische effecten erg belangrijk voor Vlaanderen. “Maar we kijken verder dan deze cijfers en de bezoekersaantallen. De bijdrage van toerisme is véél meer dan de som van de financiële effecten. Ook de duurzaamheid van de toeristische sector en de leefbaarheid van de bewoners zijn en blijven voor mij prioriteiten.”