tienpuntenplan NMBS

Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit stelt de N-VA haar visie op de NMBS op punt. Zo herhaalt ze haar pleidooi voor een gegarandeerde dienstverlening, wifi op de trein, afzonderlijke uurregelingen voor zaterdag en zondag en de voorstadsnetten voor Gent en Antwerpen. Dat laatste staat ook in het Vlaams regeerakkoord, maar de N-VA wil er vaart achter zetten.

Nieuwe maatregelen

De N-VA wil dat de stiptheid over heel Europa op dezelfde wijze wordt gemeten. Op die manier worden de verschillen op het vlak van stiptheid duidelijk. “Daardoor kan de NMBS leren van de betere leerlingen in de klas”, meent De Coninck. De N-VA wil ook een strengere aanpak van zwartrijders en vandalen, door treinbegeleiders de mogelijkheid te geven om administratieve sancties uit te schrijven. De partij wil bovendien dat reizigers steeds het goedkoopste tarief krijgen aangeboden.

Vlaams vervoersplan

Opmerkelijk: de N-VA wil een permanent Vlaams vervoersplan. Tijdens de stakingsgolf begin juni schakelde de NMBS tijdelijk over op zo’n Vlaams vervoersplan, om te vermijden dat Waalse stakingen gevolgen hadden voor het Vlaamse treinverkeer. De N-VA wil dat nu permanent toepassen. “Dit past beter bij de noden van de reizigers en voorkomt dat Vlaanderen de gevolgen ondervindt van Waalse stakingen”, verklaart De Coninck.

Daarnaast stuurt de partij aan op één geïntegreerde betaalkaart voor alle openbare vervoersmodi. “Voor de reizigers moet het simpel, duidelijk en vooral gebruiksvriendelijk zijn.” Tot slot wil de partij ook inzetten op stations als multimodale knooppunten: elk station moet voorzien zijn van voldoende fietsstallingen en parkeerinfrastructuur.