“Luchtvervuiling kent geen grenzen”, stipt Demesmaeker aan. “Dat geldt in de eerste plaats voor een dichtbevolkte en geïndustrialiseerde regio als Vlaanderen, met Nederlandse, Duitse en Franse industriekernen vlakbij. Ongeveer 45 procent van de luchtvervuiling bij ons komt van onze buurlanden. Gezamenlijke Europese afspraken zijn daarom nodig om dit dodelijke probleem structureel aan te pakken.”

Geen tijd te verliezen

De herziening van de zogenoemde NEC-richtlijn (National Emission Ceilings, nationale uitstootplafonds) focust op een verminderde uitstoot van vijf zwaar vervuilende stoffen: zwaveldioxide, ammoniak, stikstofoxiden, vluchtige organische stoffen en fijne deeltjes. In een eerste fase worden vanaf 2020 de bestaande normen aangescherpt, om eindelijk te voldoen aan de internationale afspraken uit 2012. Nadien worden nieuwe, ambitieuze normen gesteld tegen 2030. “Voor de N-VA had het ambitieniveau nog hoger gemogen,” verklaart Demesmaeker, “maar ik steun voluit dit akkoord waarvan de contouren in het Parlement door onze ECR-fractie werden uitgetekend.”

“Het is essentieel dat de lidstaten nu werk maken van deze aanzienlijk aangescherpte normen. De gesprekken over de herziening van de NEC-richtlijn lopen al 2,5 jaar. Er is geen tijd te verliezen, aangezien elke verbetering van de luchtkwaliteit meteen een positieve impact heeft op de volksgezondheid”, besluit Demesmaeker.