Slechte luchtkwaliteit bij 73% gecontroleerde shishabars

Door Sarah Smeyers op 5 oktober 2018, over deze onderwerpen: Welzijn, Roken, Preventie
Vrouw rookt waterpijp in shishabar

Shishabars houden zich massaal en steeds vaker niet aan de regels van het rookverbod en brengen hierdoor de gezondheid van hun klanten in gevaar. Kamerlid Sarah Smeyers wil shishabars beboeten bij slechte luchtkwaliteit. “In shishabars mag enkel gerookt worden in een afzonderlijke rookruimte die beschikt over een ventilatiesysteem, maar nu wordt vaak buiten de rookkamers gerookt of werkt de ventilatie onvoldoende”, zegt Sarah Smeyers.

Gevaar voor gezondheid

Bij controles in 2018 bleek liefst 73 procent van de shishabars de rookwetgeving niet te respecteren. Drie jaar geleden was dat nog maar de helft. “De shishabars brengen hiermee de gezondheid van hun klanten in gevaar”, meent Sarah Smeyers. De FOD Volksgezondheid kan het CO-gehalte in shishabars wel controleren, maar kan geen boetes opleggen bij inbreuken. Kamerlid Smeyers heeft een wetsvoorstel klaar om dat te veranderen.

Boete of sluiting bij inbreuk

Controleurs van de FOD Volksgezondheid moeten een proces-verbaal kunnen opstellen wanneer ze een te hoog CO-gehalte vaststellen. De shishabar riskeert daarbij een administratieve boete tussen 26 en 1.000 euro of zelfs tijdelijke sluiting. Daarnaast wordt het gemakkelijker voor de dienst Volksgezondheid om de lokale politie of de brandweer op te roepen in geval van proces-verbaal. “Op die manier geven we de lokale overheden meer middelen om samen met de FOD Volksgezondheid op te treden tegen de slechte luchtkwaliteit in shishabars”, besluit Sarah Smeyers.