Sinds 1998 geldt er een identificatie- en registratieplicht voor honden. Alle honden dienen gechipt te worden en geregistreerd te zijn voor ze verhandeld worden. Zo kan men gestolen of verloren honden sneller terugvinden en kan de overheid de hondenhandel beter controleren.

1.378.400 honden

In Vlaanderen werden vorig jaar bijna 113.000 honden aangemeld in de hondendatabank. De totale teller van het aantal geregistreerde honden staat daarmee op 1.378.400. Dit zijn in theorie alle levende honden in Vlaanderen. Baasjes dienen immers ook het overlijden van hun viervoeter verplicht aan te geven in DogID, maar dit gebeurt niet altijd.

DogID geeft inkijk in verschillende data. Zo hebben duizenden baasjes vorig jaar afscheid moeten nemen van bijna 15.000 overleden honden. 169 honden werden het voorbije jaar gestolen en 381 honden liepen verloren, en dat is alweer een stevige daling op. Sinds 2015 kent het aantal verloren honden een daling met maar liefst 55 procent.

Luna en Max

In 2021 werd geen enkele hond meer geregistreerd dan de ‘canis vulgaris’ of straathond (9.842), gevolgd door de chihuahua (7.016) en de border collie (5.896). Bij de teefjes was Luna de meest gegeven naam (557 keer), gevolgd door Mila (361) en Nala (357). Bij de mannetjes spant Max de kroon (420 keer). Jack (298) en Milo (266 keer) vervolledigen de top 3.