Peter Luykx bezoekt Catalaanse politieke gevangenen

Door Peter Luykx op 8 januari 2019, over deze onderwerpen: Democratie, Europees beleid, Regio's in Europa
V.l.n.r. Aurora Madaula (Catalaanse MP, Voorzitster Commissie BuZa), Kamerlid Peter Luykx (N-VA), Ivo Vajgl (MEP), Roberto Rampi (Italiaanse MP)

“In de Europese Unie is er geen plaats voor politieke repressie. De N-VA wil de Catalaanse politieke gevangenen laten weten dat ze als partij zal blijven opkomen voor de onmiddellijke vrijlating van alle Catalaanse politieke gevangenen en voor de oplossing van het conflict tussen Barcelona en Madrid via niet-gerechtelijke kanalen. Wij zwijgen niet.” Kamerlid Peter Luykx bezocht dinsdag zeven Catalaanse politieke gevangenen in Catalonië. De zeven zitten in voorhechtenis voor hun betrokkenheid bij het Catalaanse onafhankelijkheidsreferendum van 1 oktober 2017.

Hart onder de riem

Peter Luykx wil met dit bezoek enerzijds de politieke gevangenen een hart onder de riem steken voor hun opmerkelijke en vreedzame strijd voor vrijheid en zelfbeschikking. Anderzijds wenst hij het onrecht van hun opsluiting onder de aandacht te brengen. “Ik weet niet wat frappanter is: dat een Europese lidstaat politici en activisten opsluit omwille van een politieke mening en het uitoefenen van hun functie of dat de Europese Unie hier de andere kant voor opkijkt. Als Europees burger ben ik enorm teleurgesteld in het oorverdovende stilzwijgen van de EU,” aldus Peter Luykx.

Steunbrief N-VA

Kamerlid Luykx had een ontmoeting met middenveldactivist Jordi Cuixart, voormalig Catalaans viceminister-president Oriol Junqueras en voormalig Catalaans minister van Buitenlandse Zaken Raül Romeva. Daarnaast bracht hij een bezoek aan de Catalaanse politici Jordi Sanchez, Jordi Turull, Josep Rull en Quim Forn, die in december bijna drie weken in hongerstaking waren. Peter Luykx overhandigde hen in de gevangenis een steunbrief namens de N-VA-fractie in het federale parlement.