Njet op elke activeringsmaatregel

Het is niet te verantwoorden om belastingverhogingen in te voeren in een land dat al de hoogste belastingdruk kent, vindt Peter De Roover. “We kunnen een belastinghervorming dan ook alleen financieren als er meer mensen aan de slag gaan en bijdragen tot de staatskas. Alleen stoot ook elke significante activeringsmaatregel op een njet van de linkerflank. Ondertussen zal men in Vlaanderen wel die werkzaamheidsgraad van 80 procent bereiken in 2028, terwijl Wallonië en Brussel verder achterophinken.”

Bloedrode federale begroting

Men kan zich de vraag stellen of de federale regering dit nog maanden vol kan houden. Voor De Roover is het antwoord alvast duidelijk: “Wat mij betreft niet. Onze begroting kleurt bloedrood terwijl de ene hervorming na de andere faalt. Op een bepaald moment moet je dan toch een ondergrens bereiken? Op deze manier gaan we niet naar een regering van lopende zaken, maar van kruipende zaken”, besluit de fractievoorzitter.