In de Kamercommissie voor de Comptabiliteit werd gisteren gestemd over de begroting 2021 van de Kamer en over de financiering van de politieke partijen. Net zoals vorig jaar diende Kamerlid Wim Van der Donckt amendementen in om de forfaitaire bedragen te bevriezen en de indexering van de financiering van de politieke partijen op te heffen. Die financiering zou opnieuw geïndexeerd worden. Aan de huidige index moet een bedrag van 32.362.000 euro partijdotaties worden voorzien voor 2021.

Besparing van 822.000 euro weggestemd

De amendementen van Wim Van der Donckt betekenden voor de Kamer van de Volksvertegenwoordigers een besparing van 634.000 euro wat betreft de dotaties aan de politieke partijen, alsook een besparing van 188.000 euro op de toelagen aan de politieke fracties. Dit bovenop de beslissing van het Bureau om blijvend vijf procent in te houden op zowel de parlementaire vergoeding als op de uittredingsvergoeding. “Niet zonder enige verwondering werden die ‘besparingsamendementen’ weggestemd door paars-groen en dus ook Open Vld, Groen en CD&V. Vorig jaar toonden die zich nochtans eerder voorstander en keurden ze de besparingen mee goed in de voorlopige twaalfden.”

Besparen op onszelf

“Omwille van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus zijn er enorme schulden aangegaan en zijn er buitengewone inspanningen gevraagd van de maatschappij. Het leek ons niet meer dan normaal dat ook de Kamer der Volksvertegenwoordigers een navenante inspanning zou leveren”, reageert Van der Donckt.

Het wetsvoorstel wil de automatische indexering waarvan sprake structureel afschaffen, zodat de financiering van politieke partijen geleidelijk wordt afgebouwd. Dit wetsvoorstel ligt reeds bijna een jaar stof te vergaren in de Kamer omdat de huidige meerderheid niet echt geïnteresseerd bleek. “Ik nodig de paars-groene meerderheid nogmaals uit om alsnog mijn wetsvoorstel mee goed te keuren. Ik hoop dat het niet bij loze beloften blijft wat betreft die befaamde politieke vernieuwing”, besluit Wim Van der Donckt.