“Deze regering is gestart met torenhoge ambities op vlak van politieke vernieuwing. De regeerverklaring staat bol van de dure woorden: nieuwe participatievormen, burgerinitiatieven, reflectieoefeningen, noem maar op. Mooie woorden, maar in de praktijk slagen de ministers van deze regering er zelfs nog niet in om de verplichte beleidsverklaringen tijdig aan het parlement over te maken,” zegt N-VA fractievoorzitter Peter De Roover.

Miskenning van de democratie

Het reglement van de Kamer bepaalt uitdrukkelijk dat zes weken na de eerste plenaire vergadering volgend op de benoeming van het regeringslid de beleidsverklaringen worden besproken door de bevoegde commissies. “Deze termijn is vandaag afgelopen en we moeten vaststellen dat belangrijke beleidsverklaringen zoals die van Binnenlandse Zaken gewoon nog niet zijn overgemaakt aan het parlement. Qua miskenning van de democratie kan dat tellen”, aldus De Roover.

Bovendien werden talrijke beleidsverklaringen pas in de herfstvakantie ingediend, zodat de parlementaire bespreking binnen de voorziene termijn onmogelijk werd. Het excuus van de premier dat de herfstvakantie en 11 november er tussen kwamen, grenst aan een belediging. Wist de regering dan niet wanneer de herfstvakantie en 11 november vallen?

Regering lapt spelregels aan haar laars

“We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat deze regering de democratische controle in het parlement probeert te ontlopen”, vervolgt De Roover. “Tijdens de regeerverklaring in oktober weigerden bijna alle ministers te antwoorden op vragen van de oppositie en werden de themadebatten over de verschillende domeinen uitgesteld met het argument dat deze aan bod gingen komen tijdens de verschillende beleidsverklaringen van de ministers. Het is dan ook onaanvaardbaar dat deze regering ook hier de democratische spelregels aan haar laars lapt en het parlementaire rechten miskent.”

Mooie woorden zonder mooie daden

Al van bij de start van deze regering is duidelijk geworden dat de mooie woorden over “nieuwe politieke cultuur” totaal niet overeenstemmen met de daden van deze paars-groene ploeg. De bestaande regels worden niet eens nageleefd. Deze week nog werd pas op 9 november een advies van de Raad van State van 3 november aan het parlement bezorgd, luttele minuten voor in de commissie Sociale Zaken moest gestemd worden.

Herhaalde minachting voor het parlement

Nochtans telt deze regering een ongezien aantal ministers en staatssecretarissen, en een totaal van 838 kabinetsmedewerkers. Een tekort aan omkadering kan dus zeker geen verklaring bieden voor de herhaalde minachting die de regering voor het parlement tentoonspreidt. “Het achterhouden van de beleidsverklaring is een zoveelste bewijs op korte tijd dat die nieuwe politieke cultuur neerkomt op ‘luister naar onze woorden, maar kijk niet naar onze daden’”, besluit De Roover.