In alle open opvangcentra en gesloten centra in ons land kunnen bewoners zich laten vaccineren. Het is Fedasil en de Dienst Vreemdelingenzaken die instaan voor de vaccinatie van de asielzoekers. De cijfers over de vaccinatie van bewoners van gesloten centra springen in het oog. Minder dan 20 procent van de personen die zich in gesloten centra bevinden, lieten zich daar tot nu toe vaccineren.

Geen repatriëring zonder vaccinatie

De hoofdreden voor deze weigering is dat ze door de vaccinatie wel gerepatrieerd kunnen worden. Voor de meeste landen is namelijk een test of bewijs van vaccinatie noodzakelijk om teruggestuurd te kunnen worden. De voornaamste nationaliteiten in gesloten centra die zich niet willen laten vaccineren zijn: Albanië, Marokko en Tunesië. Nochtans counteren Fedasil en DVZ deze weigeringen volop door het correct informeren van bewoners. “Er is dringend nood aan een strikter beleid om geweigerde asielzoekers te kunnen terugsturen tijdens de geldende coronamaatregelen. Ofwel wordt een test verplicht, ofwel verplicht men de vaccinatie,” zegt Kamerlid Roggeman. De N-VA roept staatssecretaris Mahdi dan ook op om snel werkt te maken van de aangekondigde verplichte PCR-test bij terugkeer.

Communautaire verschillen

In de opvangcentra is er een duidelijk verschil merkbaar op basis van de locatie waar dit opvangcentrum gelegen is. Zo blijkt uit cijfers die de N-VA-fractie verkreeg dat vooral centra in Wallonië een lage vaccinatiegraad kunnen voorleggen. Vele Waalse opvangcentra halen geen 60 procent, terwijl quasi alle Vlaamse centra een vaccinatiegraad van minstens 70 procent kunnen voorleggen. In sommige Waalse opvangcentra komt men zelfs niet aan 40 procent.  “Een opmerkelijk verschil,” merkt Tomas Roggeman op, die dat wijdt aan een verschil in aanpak. “In Vlaanderen kunnen we in het algemeen een hogere vaccinatiegraad voorleggen. Dit wordt dus ook verdergezet in de opvangcentra.”