Al in 2017 diende de Brusselse N-VA-fractie een resolutie in om het koninklijke park van Laken open te stellen voor het brede publiek. Begin 2021 leek er eindelijk schot in de zaak te komen nadat alle Brusselse meerderheidspartijen (Ecolo, Groen, PS, One.Brussels, Défi en Open Vld) in de pers aangaven het koninklijk domein publiek toegankelijk te willen maken. Sindsdien gebeurde er echter niets meer rond het onderwerp. “Bij de planning van de parlementaire agenda pleit ik er steeds voor om de bespreking van onze resolutie over het park van Laken aan te vatten, maar de meerderheidspartijen weigeren dit keer op keer. Erger nog, vandaag weigerden ze de bespreking van alle voorstellen van de oppositie. Het parlementaire debat wordt op deze manier onmogelijk gemaakt”, stelt Cieltje Van Achter.

Ongehoord

“Die hypocriete houding van de meerderheid is ongehoord“, vervolgt Van Achter. “Hoe kan je er in hemelsnaam openlijk voor pleiten om het Park van Laken open te stellen maar dan wel ieder initiatief hiertoe de kop indrukken? Dit is een dieptepunt in de werking van het Brussels parlement.”

Naast het voorstel over het park van Laken werden ook tien andere voorstellen van de oppositie van de agenda geweerd. De meerderheidspartijen hadden zelf geen wetgevende initiatieven ingediend.