Met de vele sluitingen van lokale bankkantoren verdwijnen over heel Vlaanderen een groot aantal geldautomaten. Daarom namen BNP Paribas Fortis, ING, Belfius en KBC het initiatief om te starten met de uitrol van neutrale geldautomaten in België. Daardoor heeft iedereen tegen 2025 een geldautomaat binnen een straal van 5 km.

Broodnodig voor lokale economie

Vlaams Volksvertegenwoordiger Joris Nachtergaele kaart het initiatief en de bijhorende problemen op het platteland aan in het Vlaams Parlement: “De problematiek rond het verdwijnen van de geldautomaten treft vooral het platteland en de lokale economie, zoals de slager, bakker en kruidenier. De grootbanken willen zo snel mogelijk werk maken van een netwerk van neutrale geldautomaten, met dus méér automaten als resultaat. Ik juich dat toe. Ik wil bij de minister aankaarten dat niemand uit de boot mag vallen, ook niet op het platteland, waar het economisch gezien misschien minder interessant is om te investeren. Het is daar dat de Vlaamse Regering moet tussenkomen.”

Plattelandsbelangen

Vlaams minister Zuhal Demir plant het initiatief met de grootbanken en de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) te bespreken. “De banken zetten meer en meer in op het digitale, maar moeten zorgen dat iedereen mee kan, bijvoorbeeld onze senioren. Geldautomaten in de buurt moeten een basisrecht zijn en blijven.” Nachtergaele reageerde tevreden: “Ik ben blij dat de minister zal samenzitten met de banken en de VVSG om de belangen van onze kleine dorpskernen op het platteland te verdedigen.”