“Wij willen van Vlaanderen de beste plek op aarde maken”, zei De Wever. “Dat heeft ons hier samengebracht in de N-VA. Wij willen en wij zullen ervoor zorgen dat iedereen morgen thuiskomt in een welvarend Vlaanderen. Maar die toekomst krijgen we niet cadeau. Daaraan moet gewerkt worden.”

Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht, kijkt de voorzitter daarvoor naar de N-VA-mandatarissen, -leden en -sympathisanten in heel Vlaanderen: “Het is aan u en u hebt er nog welgeteld 274 dagen voor. U moet spreken over verantwoord, veilig en Vlaams van De Panne tot Mechelen aan de Maas. U moet lijsten maken, programma’s schrijven en bovenal tot het uiterste gaan om iedereen te overtuigen in elke gemeente en elke stad. De N-VA moet verder groeien. En we zùllen groeien.”

Johan Van Overtveldt trekt feest op gang

Na een daverend applaus was het vervolgens aan verrassings-dj Johan Van Overtveldt om de dansvloer officieel te openen. Dat ‘I need a dollar’ en ‘Take the money and run’ in het repertoire van een minister van Financiën zouden zitten, was te verwachten. Zijn derde plaat was echter het meest toepasselijk van allemaal na een aantal woelige Wetstraatweken: ‘De Eenzame Fietser’ van Bouwewijn De Groot. Al is een fietser natuurlijk nooit eenzaam als hij op een peloton aan trouwe leden en sympathisanten kan rekenen.

Download hier de volledige toespraak van Bart De Wever (PDF-bestand, 240 kB). Of beter nog: bekijk onze video-opname van die speech op FacebookTwitter of YouTube.

Bekijk hieronder een sfeerreportage van ons nieuwjaarsfeest. Wie weet zie je jezelf erin opduiken?