De Moslimexecutieve raakte in 2022 zijn erkenning als representatief orgaan voor de islamitische eredienst kwijt. De organisatie kwam in opspraak na beschuldigingen van onder andere spionage. Nadia Sminate: “We hebben als Vlaamse overheid nu al bijna een jaar geen volwaardige gesprekspartner over onder andere de regeling van het islamonderwijs, het aanstellen van leerkrachten, de erkenning van moskeeën, enzovoort. De huidige situatie is dus echt nefast voor ons eredienstenbeleid en verdient een dringende en vooral duidelijke oplossing.”

Duivel uit een doosje

Volgens Sminate blijft een duidelijke oplossing uit. “Het probleem sleept al langer aan dan de opheffing van de erkenning van de Moslimexecutieve. En nu komt, als een duivel uit een doosje, ineens een totaal nieuwe organisatie naar voren die blijkbaar niemand in de moslimwereld in Vlaanderen kent. Een organisatie die ook met niemand heeft afgestemd en die heel wat kwaad bloed zet bij vele moslims in ons land.”

Vestzak-broekzak

Die kritiek klinkt de laatste dagen steeds feller. “Op deze manier wordt heel dit gebeuren een vestzak-broekzakoperatie. We vervangen een corrupte Moslimexecutieve door een Moslimraad zonder enig draagvlak of kennis van zaken. We staan dus geen stap dichter bij een structurele oplossing”, stelt Sminate.

Eredienstbeleid volledig naar Vlaanderen

Sminate is duidelijk: “De federale overheid heeft de afgelopen jaren op geen enkele manier een deftig eredienstenbeleid gevoerd en Vlaanderen is daar blijvend de dupe van. Er is maar een oplossing: Vlaanderen moet nu eindelijk het volledige eredienstenbeleid in handen krijgen. Alleen zo kunnen we de zaken structureel op orde zetten.”