Freilich, die met collega-Kamerlid Theo Francken een wetsvoorstel tot afschaffing van het huidige steunmechanisme indiende, kijkt daarvoor ook naar Nederland, waar dat systeem van algemene subsidie gewoonweg niet bestaat en het verdelen van een krant of tijdschrift veel goedkoper is. “In tijden van crisis kunnen we niet langer verantwoorden dat we honderden miljoenen uitgeven om zo’n perfide systeem in stand te houden.”

Marktverstorende staatssteun

“Zeker in stedelijke gebieden is het meer dan economisch rendabel genoeg om deze bedeling te laten gebeuren zonder overheidssteun”, duidt Freilich, die wel te vinden is voor steun voor afgelegen gebieden. “Ook de Europese commissie omschrijft dit als marktverstorende staatssteun.”

Geen transparantie

Michael Freilich stelde al tal van vragen aan minister De Sutter over dit dossier. Die kon zijn vragen zelden beantwoorden. “Opnieuw moet ik concluderen dat er geen transparante samenwerking is tussen de minister en bpost. Ze bleek zelfs niet op de hoogte over deze interne audit die al maanden loopt, tot ik haar mijn vragen voorlegde. Dit roept ook vragen op over haar politieke verantwoordelijkheid.”

Freilich eist ook dat het onderzoek naar samenspanning door het gerecht wordt gevoerd, in plaats van louter een interne audit.