Als huwelijkspartners geen akkoord vinden voor een scheiding met onderlinge toestemming, is er sprake van een scheiding door onherstelbare ontwrichting. De partijen kunnen dan met alle middelen bewijzen dat het huwelijk niet meer te redden valt maar het kan ook eenvoudigweg aangetoond worden door het feit dat de partners gedurende zes maanden of een jaar niet meer samenwonen. In dat geval bestaat de taak van de rechter er dan in louter te controleren of aan deze termijn voldaan is.

Ambtenaar kan scheiding uitspreken

“Daarmee moeten we de rechtbank niet belasten. Dat kan een ambtenaar van de burgerlijke stand evengoed. Meer nog, hij beschikt over de gegevens van het bevolkingsregister waaruit blijkt dat de partners niet langer samenwonen,” zegt N-VA-parlementslid Kristien Van Vaerenbergh. De ambtenaar die het afschrift opmaakt kan evengoed zelf de termijn controleren en de echtscheiding uitspreken.

Wel rechter bij kinderen of goederen

Voor koppels zonder kinderen of te verdelen goederen is de kous daar af. Zijn er wel kinderen of te verdelen goederen in het spel dan blijft het best dat een rechter zich buigt over de zaak nadat de ambtenaar de echtscheiding door onherstelbare ontwrichting heeft uitgesproken. “De koppels zullen wel nog voor de rechter moeten verschijnen in die gevallen maar slechts één keer en niet zoals vroeger twee keer. Een winst voor de koppels maar ook voor de rechtbanken. Zij kunnen nu meer tijd besteden aan zaken waarbij kinderen betrokken zijn”, besluit Van Vaerenbergh.