De plannen dateerden al van 2004, maar met de bouw startte men pas in 2013, met een voorziene oplevering in 2015. We zijn nu bijna tien jaar later en de opleveringsdatum is weer eens uitgesteld. Ook op het prijskaartje zit rek, want ondertussen is de prijs opgelopen tot 331 miljoen euro. “Dat is ruim 32.000 euro per opstappende reiziger”, berekende Tomas Roggeman.

Bedenkelijke vriendjespolitiek

Uit de doorlichting van het Rekenhof blijkt dat het project en de werken bol staan van onverantwoorde budgetverhogingen, gebrek aan transparantie en bedenkelijke gunningen aan aannemers en architecten. Zo kreeg de architect de gunning toegewezen nadat hij al informeel was betrokken bij het project. “Vriendjespolitiek van de top van Eurogare heeft ertoe geleid dat er miljoenen euro’s extra aan belastinggeld werden verkwanseld. Dat is ontoelaatbaar,” zegt Roggeman.

Tot op het bot blootleggen

De N-VA vraagt dan ook dat er duidelijkheid komt over wie er welke rol speelde bij de ontsporing van dit megalomane project. “We willen dat toenmalig eerste minister Elio Di Rupo en de voormalig gedelegeerd bestuurder van Eurogare Vincent Bourlard uitleg komen verschaffen in de Kamercommissie Mobiliteit. Deze zaak moet tot op het bot worden blootgelegd zodat dergelijke ontsporingen van prestigeprojecten in de toekomst niet meer kunnen gebeuren,” besluit Roggeman.