Allesbehalve een rode Robin Hood

De radiologieafdelingen proberen wachtlijsten te beperken door 24/7-diensten aan te bieden en kunnen vaak niet anders dan daar supplementen voor te vragen. De abrupte ingreep van minister Vandenbroucke zorgt ervoor dat de wachtlijsten oplopen en dat wie kan en wil betalen, sneller aan de beurt komt. “In zijn communicatie waant minister Vandenbroucke zich de rode Robin Hood die geld weghaalt bij de rijke artsen en het aan de arme patiënten geeft. Dat lijkt sympathiek en sociaal, maar is het allesbehalve”, legt Gijbels uit.

Miljarden euro’s sijpelen weg door versnippering

In plaats van de ziekenhuissector door te lichten, knipt Vandenbroucke stukjes uit de ziekenhuisfinanciering zonder rekening te houden met de gevolgen, hekelt Gijbels. “Vandenbroucke probeert zijn blazoen op te poetsen in het licht van de nakende verkiezingen en een aantal trofeeën in de wacht te slepen. Ondertussen blijven er elk jaar miljarden wegsijpelen door de versnippering en inefficiënte organisatie van onze zorg. We kunnen ons dat echt niet meer blijven permitteren.”

Verantwoord radiologisch onderzoek moet enige richtlijn zijn

De maximale quota die Vandenbroucke oplegt voor het aantal scans, vindt Gijbels onbegrijpelijk. “Uiteraard moeten we de stralingsdosis onder controle houden. We staan daar al veel te veel jaren aan de kop van het peloton. Maar maxima? Zo werkt de gezondheidszorg niet. Een radiologisch onderzoek moet kunnen gebeuren als dat verantwoord is, als dat nuttig en nodig is voor de diagnose en behandeling. Dat moet de enige richtlijn zijn.”

Torenhoge maximale ereloonsupplementen in Brussel en Wallonië

Ook vindt Gijbels het straf dat de torenhoge maximale ereloonsupplementen voor eenpersoonskamers in Brussel en Wallonië ongemoeid worden gelaten. “De Vlaamse ziekenhuizen moeten zeker ook worden doorgelicht, maar hoe kan het dat de ziekenhuizen die hun uitgaven al jarenlang binnen de perken proberen te houden, gevangen worden in een strakker financieel keurslijf?”