De Vlaamse overheid probeert al dertien jaar lang de 800 verkeersonveilige kruispunten op de lijst met zogenoemde zwarte punten weg te werken. Ben Weyts wil die lijst nu eindelijk afwerken. De nieuwe middelen die de minister daarvoor uittrekt, komen bovenop het reguliere budget voor wegenwerken van 350 miljoen euro per jaar. En ze staan ook los van de 140 miljoen euro die hij het komende anderhalf jaar reeds extra investeert in onze wegen.

Permanent aandachtspunt

Het afwerken van de lijst met 800 zwarte punten voltooit het werk van vijf opeenvolgende ministers, merkt Weyts op. “Maar ik maak me geen illusies: het echte werk zal nooit af zijn. Sinds de lijst werd opgesteld in 2002, zijn er helaas veel nieuwe gevaarlijke punten gesignaleerd.” Een nieuwe vaste lijst komt er echter niet. De mobiliteitsminister wil dat onze wegen constant worden geëvalueerd: “Voor mij is verkeersveiligheid een permanent aandachtspunt.” De meest recente ongevallengegevens van de politie zullen worden gebruikt bij de opmaak van de investeringsprogramma’s van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Zo kunnen we steeds op de meest actuele situaties inspelen”, besluit Weyts.