Het project zorgt ervoor dat er 150 maaltijden per dag en per supermarkt kunnen worden aangeboden in Antwerpen. Met de uitrol ervan over gans Vlaanderen heeft Delhaize de ambitie om van 400.000 naar vier miljoen geschonken maaltijden per jaar te gaan. “Dat is nodig, want nog steeds hebben vandaag heel wat mensen onvoldoende toegang tot gezond voedsel”, stelt de minister. “Ik ondersteun dan ook voor de volle honderd procent projecten waarbij onverkochte etenswaren een nieuwe, sociale bestemming krijgen en zo ten goede komen aan mensen die in armoede leven.”

Verantwoordelijkheid opnemen

“Heel wat initiatieven zijn al in uitvoering of staan momenteel op stapel, ook binnen onze eigen structuren”, merkt Homans op. Zo zorgde het agentschap Facilitair Bedrijf voor de verduurzaming van de catering binnen de Vlaamse overheid. Maar de minister wil verder gaan en is daarom bijzonder tevreden dat steeds meer partners, zowel uit het bedrijfsleven als uit het brede middenveld, nu ook hun verantwoordelijkheid opnemen. “Ik weet intussen dat zowat alle supermarktketens in Vlaanderen zulke projecten aan het opzetten zijn. Daarnaast maken wij er zelf ook werk van dat iedereen die voedseloverschotten op een sociale manier wil aanbieden, dat ook gemakkelijk kan doen.”