“We merken dat er nog steeds veel jongeren in armoede geen lid zijn van een jeugdbeweging en de stap niet zetten naar een sportclub. We moeten dus nog meer inzetten op het duurzaam bereiken van die kwetsbare kinderen en jongeren”, vindt minister Homans. “Belangrijk daarbij is dat we niet enkel een tussenkomst verlenen voor de deelname aan de verschillende activiteiten in het verenigingsleven, zoals sport en jeugdwerk, maar dat we ook rekening houden met bijkomende drempels voor kinderen in armoede. Zo is ook de vorming van vrijwilligers en organisaties om open te staan voor de leefwereld en noden van die kwetsbare kinderen en jongeren van groot belang. Anders haken zij snel af.”

Niet alleen financiële steun

Minister Homans riep alle sportclubs en jeugdverenigingen op om projecten in te dienen waarmee ze deze jongeren kunnen bereiken én - minstens even belangrijk - ze ook duurzaam aan de vereniging kunnen binden. “Het kan daarbij gaan over een tussenkomst in de deelnamekosten, maar evengoed een tussenkomst voor de aankoop van een sportoutfit of sportschoenen”, legt zij uit. Negentien projecten werden intussen door een onafhankelijke jury  geselecteerd  “Ik ben ervan overtuigd dat met deze steun heel wat drempels weggewerkt kunnen worden”, besluit Homans.