Minister Demir maakt groene stroomsubsidiëring efficiënter

Door Zuhal Demir op 29 mei 2020, over deze onderwerpen: Energieprijzen, Energiebeleid
Hand met gloeilamp en pictogrammen; energiebronnen voor hernieuwbare en duurzame ontwikkeling

“Oversubsidiëring moet absoluut vermeden worden.” Vlaams minister van Energie Zuhal Demir verbetert met enkele maatregelen de subsidiëring in hernieuwbare energie om onnodige uitgaven te vermijden. “Een correcte steun met een correcte factuur, dat is mijn doel.”

Oversubsidie vermijden

Via de elektriciteitsfactuur betaalde de Vlaming in 2018 1,3 miljard euro aan groenestroomcertificaten. “Het gaat om geld opgehaald via de factuur van de elektriciteitsverbruiker dat gebruikt wordt om investeringen in hernieuwbare elektriciteit rendabel te maken. In het verleden werden de subsidies niet voldoende snel aangepast aan de lagere investeringskosten en rendementen die er nodig waren om te investeren, waardoor er een enorme oversubsidie plaatsvond. Dat wil ik vermijden”, zegt Zuhal Demir.

Energiedoelstelling halen

Volgens minister Demir is een dynamisch beleid cruciaal om tot performante resultaten op vlak van hernieuwbare energie aan betaalbare kost te komen. “Ondanks de 20 miljard euro subsidies uit het verleden zal Vlaanderen er niet in slagen zijn hernieuwbare energiedoelstelling van 25.078 GWh in 2020 te halen en zullen we hernieuwbare energie van andere Europese lidstaten moeten aankopen. Zo een scenario mogen we niet herhalen in de toekomst.”