Geheime vergadering

De N-VA moest het op de nieuwssites lezen: Open Vld zat nam afgelopen weekend deel aan een geheime vergadering met de PS, Ecolo, Groen en sp.a. Doel van de vergadering: zien of ze een paars-groene regering op de been krijgen. Volgens Lorin Parys geven de Vlaamse liberalen al een aantal weken niet thuis. “Wij hebben onze voelsprieten uitgestoken naar Open Vld, maar kregen geen reactie.”

Niet willen luisteren

N-VA-ondervoorzitter Parys vreest dat Gwendolyn Rutten haar persoonlijke ambities voor de belangen van de Vlamingen stelt. “De nota die vandaag voorligt, is door de fractieleider van Open Vld afgebrand. Liberaal Kamerlid Leysen zegt dat de nota geschreven is voor de FGTB, het Waalse ABVV. Philippe Debacker vindt dat het mét de N-VA moet. Vincent Van Quickenborne zegt: “Nog liever oppositie dan paars-groen” en meneer Decroo zegt dat hij paars-groen echt niet ziet zitten.” Dan begrijp ik niet dat je vandaag zo’n ommekeer zou teweegbrengen. Dat betekent niet luisteren naar je achterban, maar ook niet naar je fractieleider of naar je ministers.”

Volgens Lorin Parys is het belangrijk om een regering op de been te brengen waarin de Vlamingen wel een meerderheid hebben. Vandaar dat de N-VA met Bart De Wever het initiatief vraagt.

Beluister het hele gesprek met Lorin Parys op Radio 1.