Lorin Parys: “De N-VA wil het initiatief in de federale regeringsonderhandelingen”

Door Lorin Parys op 2 december 2019, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2019
Lorin Parys

“De N-VA is beschikbaar om haar verantwoordelijkheid te nemen.” N-VA-ondervoorzitter Lorin Parys toonde zich in De Ochtend de idee genegen om partijvoorzitter Bart De Wever als informateur aan zet te brengen in de federale regeringsonderhandelingen. Parys hoopt ook dat Open Vld haar liberale principes niet opzijschuift voor de persoonlijke ambities van haar voorzitter. “De laatste liberaal mag het licht uitdoen in de Melsensstraat indien Gwendolyn Rutten effectief in de Zestien gaat zitten.”

Geheime vergadering

De N-VA moest het op de nieuwssites lezen: Open Vld zat nam afgelopen weekend deel aan een geheime vergadering met de PS, Ecolo, Groen en sp.a. Doel van de vergadering: zien of ze een paars-groene regering op de been krijgen. Volgens Lorin Parys geven de Vlaamse liberalen al een aantal weken niet thuis. “Wij hebben onze voelsprieten uitgestoken naar Open Vld, maar kregen geen reactie.”

Niet willen luisteren

N-VA-ondervoorzitter Parys vreest dat Gwendolyn Rutten haar persoonlijke ambities voor de belangen van de Vlamingen stelt. “De nota die vandaag voorligt, is door de fractieleider van Open Vld afgebrand. Liberaal Kamerlid Leysen zegt dat de nota geschreven is voor de FGTB, het Waalse ABVV. Philippe Debacker vindt dat het mét de N-VA moet. Vincent Van Quickenborne zegt: “Nog liever oppositie dan paars-groen” en meneer Decroo zegt dat hij paars-groen echt niet ziet zitten.” Dan begrijp ik niet dat je vandaag zo’n ommekeer zou teweegbrengen. Dat betekent niet luisteren naar je achterban, maar ook niet naar je fractieleider of naar je ministers.”

Volgens Lorin Parys is het belangrijk om een regering op de been te brengen waarin de Vlamingen wel een meerderheid hebben. Vandaar dat de N-VA met Bart De Wever het initiatief vraagt.

Beluister het hele gesprek met Lorin Parys op Radio 1.