Koen Metsu wil harde aanpak Brusselse amokmakers: “Het is tijd voor actie”

Door Koen Metsu op 11 augustus 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid, Justitie
Koen Metsu

“Er heerst een gevoel van straffeloosheid.” Kamerlid Koen Metsu blikte in De Ochtend op Radio 1 vooruit naar de samenkomst vandaag van de Kamercommissie Binnenlandse Zaken naar aanleiding van de rellen in Blankenberge afgelopen weekend. Metsu pleit voor harde maatregelen, met zwaardere straffen, hogere boetes en een plaatsverbod.

Gevoel van straffeloosheid

Volgens Koen Metsu leggen de vechtpartijen een grotere problematiek bloot. “Er bestaat een gevoel van straffeloosheid in onze maatschappij. Je ziet steeds dezelfde mensen wegkomen met allerhande baldadigheden. We mogen daar niet langer van wegkijken.”

Probleemallochtonen uit Brussel

Metsu noemt de aanstokers van het geweld bij de naam. “Het gaat om een groepje probleemallochtonen uit Brussel, die het te bont maken voor iedereen. We moeten ons daar op focussen. Je kan blijven praten, maar die probleemallochtonen uit Brusselse jeugdbendes moeten wij nu confronteren met zwaardere straffen, met hogere geldboetes en met een plaatsverbod.”