Koen Metsu reageert ferm op geweld tegen politieagenten: “Compleet onaanvaardbaar”

Door Koen Metsu op 22 mei 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid, Politie, Wonen en werken in Brussel
Koen Metsu

“Geweld tegen de politie en hulpverleners is compleet onaanvaardbaar.” N-VA-Kamerlid Koen Metsu reageert onthutst op het filmpje dat politievakbond VSOA verspreidde. Daarop is te zien hoe agenten zwaar belaagd worden tijdens een arrestatie in Anderlecht. “Mijn respect gaat volledig naar de agenten die dagelijks in deze omstandigheden moeten werken.”

In de Brusselse kanaalgemeenten zoals Molenbeek en Anderlecht krijgt de politie het steeds zwaarder te verduren. Zelfs bij de arrestatie van een illegale Algerijnse messentrekker keert de buurt zich agressief tegen de politie. De politievakbond slaat alarm, eist dat de ‘bepampering stopt’ en plaatst zelf een filmpje met de feiten online.

Respect voor de ordediensten

Onthutsende beelden voor Kamerlid Koen Metsu: “Mijn respect gaat volledig naar de agenten die dagelijks in deze omstandigheden moeten werken en die dit volhouden. Het respect voor de ordediensten moet worden hersteld en de politiek moet de juiste signalen sturen.”

Zero tolerance voor geweld

“Niet zolang geleden hadden we met Jan Jambon nog een minister van Veiligheid die achter de politie stond en die zero tolerance voor geweld tegen orde- en hulpdiensten invoerde. Wat een verschil met de vergoelijkende toon en schuldig verzuim van Brusselse politici vandaag,” vervolgt Metsu.

Dam tegen chaos en geweld

De N-VA zal de wantoestanden volgende week helemaal bovenaan de politieke agenda plaatsen en dringend hoorzittingen in het federaal parlement eisen met alle betrokkenen. “De politie is de laatste dam tegen chaos en geweld in Brussel, en die dam dreigt het te begeven. Daarom moeten we als politiek onze verantwoordelijkheid nemen en onze politie de middelen en kader geven om hier beter tegen op te treden”, besluit Metsu.