Zo veel mogelijk kerncentrales en zo lang mogelijk

“De Oekraïnecrisis heeft onze kaarten zodanig door elkaar geschud, dat we maximaal moeten inzetten op energie-onafhankelijkheid. Dat betekent niet alleen zo veel mogelijk kerncentrales openhouden zolang het veilig kan, maar ze ook minstens 20 jaar langer openhouden. Wie vandaag kiest voor een verlenging van 10 jaar van slechts twee kerncentrales, legt de lat op de grond. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat niet eens overwogen wordt om te onderzoeken wat nog meer gedaan kan worden. We hebben die winsten de komende decennia echt nodig om de energiefacturen van de bevolking te drukken.”

Engie twee keer langs de kassa

Wollants ergert zich eveneens aan het uitstelgedrag van de regering waardoor Engie tweemaal langs de kassa zal passeren. “Engie krijgt haar gesubsidieerde gascentrale én kan de kerncentrales nu ook tegen een veel duurdere prijs verlengen door het uitstel van de regering.”

Plan B niet voorbereid

“Daarnaast was minister Van der Straeten zo zelfzeker over haar plan A, dat ze de verlenging van de kerncentrales blijkbaar niet eens heeft voorbereid. Ze moet de gesprekken met Engie nog opstarten. De vraag is of het haar wel zal lukken én of we haar wel met deze opdracht kunnen vertrouwen na haar dogmatisch wanbeleid van de voorbije anderhalf jaar.”