Grote verontwaardiging deze week. VOKA West-Vlaanderen gaat naar Mexico en Indië op zoek naar werknemers voor haar leden hier. Dat terwijl er vlakbij in Henegouwen maar liefst bijna 4 op 10 mensen tussen 20 en 64 jaar zijn die niet aan het werk zijn. Dat terwijl de Forem (het Waalse VDAB) slechts 51 sollicitatieopdrachten opmaakte naar aanleiding van maar liefst 117.000 vacatures die door VDAB werden doorgestuurd.

Je kan het VOKA West-Vlaanderen niet kwalijk nemen dat ze alles uit de kast halen om hun leden te ondersteunen. De grootse rem op onze economische groei was niet Covid, niet Brexit, niet de energiecrisis, niet de oorlog in Oekraïne maar was en is nog steeds het chronisch tekort aan medewerkers. Het zet trouwens niet alleen een rem op onze economische groei maar dreigt ook onze basisvoorzieningen lam te leggen. Onvoldoende capaciteit in de zorgsector of onderhoud en herstel van wegen bijvoorbeeld.

Daar hebben we het elke woensdag en elke donderdag uitgebreid over in het Vlaams Parlement. Eerst met uw voorgangster Hilde Crevits (cd&v), nu met u.

Ik ben teleurgesteld in uw reactie. U zal nieuwe samenwerkingsovereenkomsten opmaken met Forem en Actiris zei u. Nog eens een rondje vergaderen tot in den treure om binnen een jaar te moeten vaststellen dat er nog minder dan niets is gebeurd.

De Waalse en Brusselse regering duwen op dit eigenste moment samen met federaal minister van Werk Dermagne (PS) keihard door op de invoering van de zogenaamde territoires de zéro chômage. Dat betekent dat ze de goedkeuring willen om in bepaalde regio’s mensen levenslang een federale werkloosheidsuitkering te laten genieten en hen via op maat gemaakte overheidsjobs aan het werk te zetten. De Waalse en Brusselse regering betalen hen daartoe een surplus boven op hun dop.

Hiermee zeggen ze eigenlijk dat ze nog liever zelf nutteloze jobs creëren dan hen te sturen naar bestaande Vlaamse vacatures die vlakbij liggen. Vacatures waar Mexicanen, Indiërs en massa’s Fransen een gat voor in de lucht springen. Ze schijnen het totaal onbelangrijk te vinden dat het tegelijk vooral Vlaamse werknemers zijn die een stuk van hun loon moeten afstaan om die levenslange werkloosheidsuitkeringen te blijven betalen.

Jo, met zo’n overheden en foute intenties kunnen en mogen we geen enkele samenwerkingsovereenkomst meer aangaan. Ik roep u op om uw tanden te tonen en elke vorm van samenwerking meteen stop te zetten.

Al bijna vijf jaar lang werkt de regering-De Croo met minister Dermagne op kop ons tegen. Waar wij de laagste lonen via de jobbonus optrekken om werken aantrekkelijker te maken trekken zij de uitkeringen op en maken ze werken minder lonend. Waar wij ervoor pleiten om SWT (het vroegere brugpensioen) uit te doven houden zij het aan. Waar wij vragen om de werkloosheidsuitkering in de tijd te beperken blijven ze hun veto stellen.

Onze sociale zekerheid staat op springen. Niet alleen op vlak van cijfers maar vooral ook wat betreft het draagvlak. Vlaamse werknemers pikken het niet meer om zoveel van hun loon af te dragen om mensen in hun levensonderhoud te voorzien terwijl er hier duizenden kansen liggen op werk voor hen. Een werkloosheidsuitkering dient ervoor om wie door overmacht totaal geen werk vindt tijdelijk te helpen. Hier geldt absoluut geen overmacht. Duizenden Vlaamse werkgevers smeken de Walen om te komen werken. Ze krijgen niet alleen een middelvinger terug maar moeten ook nog eens opdraaien voor de uitbetaling van die uitkeringen.

Zo kan het niet verder. Aan tafel zitten heeft geen enkele zin meer. Het enige wat ons kan helpen is Vlaams zelfbestuur. Een eigen sociale zekerheid. Ervoor zorgen dat Vlaamse werknemers weten dat hetgeen ze afdragen goed wordt gebruikt. Dat het niet misbruikt wordt voor het financieren van communistisch beleid door Ecolo en PS. Jo, toon uw tanden.