IJzeren Rijn weer op de rails

Vrachtvervoer via het spoor

Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen halen de Ijzeren Rijn uit het slop. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts overtuigde zijn collega uit Noordrijn-Westfalen Hendrik Wüst van het beste tracé. Samen pleiten ze voor een drielandenoverleg, waarbij behalve de federale regering ook Nederland, Duitsland en de Europese Commissie betrokken worden. “Een politieke consensus tussen alle betrokken overheden is van levensbelang”, benadrukt minister Weyts.

Alternatief transport

Voor de Vlaamse havens is de ontsluiting van het Duitse Ruhrgebied van vitaal belang. Volgens voorspelling neemt het vrachtvervoer met liefst vijftig procent toe tegen 2030. Onze verzadigde Vlaamse wegen kunnen die toename niet aan. Minister Weyts zet daarom in op alternatieven zoals de binnenvaart en het spoor. “Ik wil vrachtwagens weghalen van autowegen zoals de E19 en de E313 en hun vracht op het spoor zetten”, legt Ben Weyts uit.

Helft van de kost

De IJzeren Rijn is zo’n alternatief. Minister Weyts organiseerde een studie naar het beste tracé. Dat tracé, 3RX gedoopt, loopt van Antwerpen via Mol en Hamont naar Roermond en Venlo en zo verder tot in Viersen in Duitsland. Minister Weyts’ Duitse collega Wüst gaat alvast akkoord met het 3RX-tracé. “Het internationale onderzoek bevestigt dat het 3RX-tracé vergelijkbaar is met het historische tracé van de Ijzeren Rijn, maar dan aan de helft van de kost”, besluit minister Ben Weyts.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is