Je mag op één lijst voor zoveel kandidaten stemmen als je wil.

Alvast een tip: geef zoveel mogelijk N-VA-kandidaten een naamstem! Zo beloon je de inzet van álle N-VA-kandidaten.

Moet je stemmen met potlood en papier?

Om geldig te stemmen moet je met het rode potlood dat je in het stemhokje vindt de gewenste bolletjes inkleuren. Wie op zijn stembrief schrijft of er iets op aanbrengt, maakt zijn stem ongeldig. Wie een niet-ingevulde stembrief in de urn stopt, stemt blanco. Een blanco stem is niet ongeldig, maar ze telt niet mee. Blanco en ongeldige stemmen tellen niet mee bij de zetelverdeling.

Wordt er in jouw gemeente per computer gestemd?

Je ontvangt een chipkaart die je in de kaartlezer van de stemcomputer steekt. Op het beeldscherm duid je met je vinger de lijst van je keuze aan. Daarna verschijnen voor die lijst de namen en voornamen van de kandidaten op het scherm. Je brengt je stem uit door op het scherm te drukken bij een of meerdere kandidaten. Nadat je je keuze hebt bevestigd, wordt een stembiljet geprint dat de uitgebrachte stem(men) vermeldt. Zo kan je controleren of je stem juist werd opgenomen. Geef daarna de chipkaart terug aan de voorzitter en steekt het stembiljet in de urn.

Bekijk in dit filmpje hoe je per computer correct stemt.

Nuttige info

In België bestaat de opkomstplicht. Wie ziek is, in het buitenland verblijft op de dag van de verkiezingen of dan moet werken of studeren omwille van examens, kan bij volmacht stemmen. Dan stemt iemand anders in jouw plaats. Hier vind je alle nuttige informatie daarover terug, net zoals bijvoorbeeld de voorwaarden om te mogen stemmen.

Onderwerpen