Halve strijd tegen sociale dumping

mobiliteit

De nieuwe Europese regels tegen sociale dumping zijn een stap in de goede richting. Een Oost-Europese bouwvakker moet voortaan hetzelfde loon krijgen als zijn Vlaamse evenknie. Maar de strijd wordt maar half gevoerd, oordelen Europarlementsleden Helga Stevens en Mark Demesmaeker. “Dat schendt de concurrentiepositie van onze werknemers”, zeggen ze.

Achterpoortje blijft open

Het loon van Oost-Europese bouwvakkers wordt dan wel gelijkgetrokken, hun sociale bijdrage blijven ze betalen in hun land van oorsprong. “Doorgaans liggen die bijdragen een pak lager en de controle op de betaling ervan laat vaak te wensen over”, meent Europarlementslid Stevens, die ervoor pleit om dat achterpoortje te sluiten.

Truckers in de kou

Bovendien blijft de transportsector buiten schot. Europarlementslid Demesmaeker vreest dat de Vlaamse chauffeurs in de kou blijven staan: “De transportsector kreunt onder de sociale misbruiken. Er is nood aan bijzondere transportwetgeving, maar het is niet zeker of die er wel komt. Voor chauffeurs geldt het principe ‘gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde plaats’ nog lang niet.”