Haal ongekeurde auto’s uit verkeer met behulp van camera’s

Door Lorin Parys op 22 februari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Vorig jaar werden in totaal meer dan een kwart miljoen wagens te laat aangeboden voor keuring - 263.126, om precies te zijn. Daarvan werden er 17.664 zelfs meer dan een half jaar te laat gekeurd. Vlaams Parlementslid Lorin Parys, die deze cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Ben Weyts, vreest voor een negatief effect op de verkeersveiligheid. Hij stelt voor om ongekeurde voertuigen op te sporen en uit het verkeer te halen met behulp van het groeiende netwerk van camera’s voor nummerplaatherkenning (ANPR, ‘Automatic Number Plate Recognition’).

“Het probleem is dat dit netwerk maar zo goed is als de database die erachter steekt”, merkt Parys op. Vandaag wordt die database beheerd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit, die de nodige gegevens helaas niet bepaald vlot uitwisselt met Vlaanderen. “Weer een prachtig voorbeeld van de vermeende efficiëntie van de zesde staatshervorming”, besluit Parys.

Verouderde informatie

Concreet is het de federale Directie Inschrijvingen Voertuigen (DIV) die de uiterste geldigheidsdatum bijhoudt van de autokeuringsbewijzen. Die data in de DIV-databank blijken echter vaak verouderd. Dat maakt dat er veel vals positieve en vals negatieve hits opduiken in het ANPR-netwerk, met veel extra werk voor de politie tot gevolg. GOCA, de koepel van autokeuringscentra, en de FOD Mobiliteit zouden nu in gesprek zijn om die uitwisseling beter te doen verlopen, vernam Lorin Parys van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Dat zou kunnen leiden tot een daling van het aantal ongekeurde auto’s op de weg, wat beter is voor de verkeersveiligheid. Maar voorlopig is er nog geen witte rook te zien”, betreurt Parys.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is