Gratis wifi zal burger niet beter met Europa verbinden

Door Anneleen Van Bossuyt op 6 december 2016, over deze onderwerpen: Europees beleid, Europees Parlement, Europese Commissie
Gratis wifi zal burger niet beter met Europa verbinden

De Europese Commissie wil de komende jaren 120 miljoen euro spenderen aan wifi-installaties in Europese steden en gemeenten. “Een zoveelste poging om met een gratisverhaal zieltjes te kopen en tegelijk de aandacht af te leiden van het wankele huis dat de Europese Unie geworden is”, meent Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt, die door haar ECR De N-VA is lid van de Europese Conservatieven en Hervormers (ECR, European Conservatives and Reformists), een conservatieve, eurorealistische fractie in het Europees Parlement. De N-VA deelt hun realistische kijk op het Europese project en pleit eveneens voor een correcte en doorgedreven toepassing van het subsidiariteitsbeginsel. Zo moeten we ons durven afvragen of we bepaalde Europese initiatieven niet beter overlaten aan de lidstaten. De N-VA herkent zich ook in de klemtonen die de ECR legt op sociaal-economisch vlak. Sinds de verkiezingen van 2014 is de ECR de derde grootste fractie in het Europees Parlement. ECR -fractie is aangesteld om dit dossier op te volgen. “Bovendien is deze wifistunt helemaal niet gratis: de Europese belastingbetaler zal die 120 miljoen euro zelf moeten ophoesten.”

“De Europese Unie probeert de burger te overtuigen van haar bestaansreden met een waslijst aan zogenaamde gratis geschenken: treintickets, roaming, en nu wifi. Maar wanneer ze die ideetjes moet omzetten in concrete maatregelen, blijkt het toch allemaal niet zo simpel”, merkt Van Bossuyt op. “Denk maar aan de gratis roaming waarover nog steeds geen akkoord is gevonden. En die ironisch genoeg alle abonnementen net duurder zal  maken, zelfs als je nooit in het buitenland surft.”

Onbestaand probleem

Van Bossuyt vindt dat de Commissie middelen moet inzetten waar er nood aan is. Zo is er amper gebrek aan (gratis) wifi in de EU, en al helemaal niet in Vlaanderen. “De Commissie wil een onbestaand probleem oplossen. Kleine dorpen in Oost- en Centraal-Europa, die een beperkt wifiaanbod kennen, hebben eerder nood aan goede kabelverbindingen. Overigens zien we dat de private spelers, maar ook de lokale overheden, in veel gevallen zelf gratis wifi voorzien voor de burgers of toeristen. Is het dan werkelijk de taak van Europa om daarmee in concurrentie te treden?”