Gewapend bestuur tegen malafide winkels

Door Jan Jambon op 23 juni 2018, over deze onderwerpen: Drugs, Asiel, Lokale overheid, Veiligheid, Politie, Justitie
nachtwinkel

Gemeenten kunnen binnenkort vergunningen weigeren voor handelszaken waarvan ze vermoeden dat die op illegale wijze gefinancierd worden. De ministerraad keurde een wetsontwerp over ‘bestuurlijke handhaving’ goed. Minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid Jan Jambon is tevreden met de nieuwe maatregel: “Criminele netwerken verliezen aan slagkracht doordat burgemeesters voortaan preventief kunnen optreden.”

Wachten op gerecht

Criminele organisaties gebruiken onder meer nachtwinkels, massagesalons en horecazaken om geld wit te wassen en voor drugs- en mensenhandel. Volgens minister Jambon merken gemeenten vaak dat er iets niet klopt wanneer zo’n zaak zich op hun grondgebied wil vestigen. Tot nu toe kon de weigering of schorsing van de vergunning enkel nadat het gerecht optrad na vaststelling van illegale praktijken. Maar dat verandert nu.

Juridisch advies

Omdat indicaties van illegale praktijken alleen niet volstaan wordt er een bureau opgericht waar de gemeenten terechtkunnen voor juridische informatie en advies. Om de sluitingen ook effectief af te dwingen kunnen de gemeenten de handelszaken die ze bestuurlijk sluiten meteen verzegelen en zelfs dwangsommen opleggen. Indien er sprake is van terrorisme, drugs en mensenhandel kan de termijn van voorlopige sluiting oplopen tot maximaal achttien maanden.

Gewapend bestuur

N-VA-voorzitter Bart De Wever pleitte al langer voor de nieuwe wet. Hij reageert blij: “Een stap voor meer bestuurlijke handhaving is er na jarenlange vraag door. Op weg naar gewapend bestuur naar Nederlands voorbeeld.”