Geen reden om positief te zijn

Op 1 februari stapte het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Beide kampen onderhandelen nog over een brexitdeal. De deadline is eind dit jaar, maar Bourgeois is er niet gerust op. “De onderhandelingen schieten niet goed op. Zowel EU-onderhandelaar Michel Barnier als de Britse premier Boris Johnson waren een tijdje ziek. Een no-deal is nog niet afgewend. Op dit ogenblik is er geen reden om positief te zijn”, zei Geert Bourgeois, die hoopt dat er alsnog een akkoord of anders nieuwe uitstel komt.

Strategische bedrijven beschermen tegen buitenlandse overnames

Tijdens het gesprek kwam Bourgeois opnieuw terug op de impact van corona op de wereldhandel. Die is volgens Bourgeois met tien procent achteruitgegaan. Hij herhaalde zijn pleidooi voor minder Europese afhankelijkheid van andere landen. “Het is aan de EU om haar burgers te beschermen. We zijn te afhankelijk van landen als China en Indië voor strategische middelen als geneesmiddelen en mondmaskers.” Volgens Bourgeois moet de Unie niet alleen haar burgers, maar ook haar bedrijven beschermen. “De EU moet onze bedrijven beschermen tegen de oorlogskassen die nu in het buitenland worden aangelegd. Zeker onze strategische bedrijven moeten we beschermen tegen overnames door buitenlandse bedrijven.”

Beluister het hele gesprek met Geert Bourgeois.