Het virtuele museum van Vlaanderen is het derde luik van een triptiek om het Vlaamse erfgoed en de Vlaams cultuur te ontsluiten. Het begon met het succesvolle ‘Het Verhaal Van Vlaanderen’, dat heel wat navolging kreeg met de Canon van Vlaanderen.

Voortdurend uitgebreid

Het FAAM is ontworpen als een digitaal museum, toegankelijk via een app of een website: FAAM.Vlaanderen. Het project werd in de schoot van het Departement Cultuur, Jeugd en Media in 2021 opgestart in samenwerking met erfgoedorganisaties, studenten van Howest en Thomas More, en een rist techbedrijven. FAAM is nog geen afgewerkt product. Het gaat om de eerste versie van het project, dat voortdurend zal worden uitgebreid.

Eindelijk in Vlaanderen

"Waar ook ter wereld zal je heel vaak een museum vinden van de geschiedenis en de cultuur van dat land of van die regio. Wij in Vlaanderen hadden dat nog niet", legt Jan Jambon uit. "Als je daarmee van start gaat, moet je een gebouw bouwen of kopen. Maar je moet vooral die collectie uit andere musea weghalen. Musea werken daar niet graag aan mee. Dus we hebben gezegd, we leven in de 21ste eeuw, laten we het virtueel maken."

Van Guldensporen tot de mammoet van Dendermonde

“We nemen jong en oud mee op een interactieve reis om het rijke aanbod aan Vlaamse geschiedenis- en erfgoedverhalen te laten ontdekken. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat Vlaanderen zich met dit museum positioneert als een baanbreker in cultuurbeleving. Het museum biedt voor ieder wat wils: van bekende verhalen, zoals de Guldensporenslag, tot minder bekende en verrassende verhalen, zoals de mammoet van Dendermonde”, zei Jambon bij de voorstelling.

Bijzondere betekenis

“Dit project heeft voor mij een bijzondere betekenis. Hier komen twee pijlers van mijn beleid samen: enerzijds herpositionering van Vlaanderen en de inclusieve ontsluiting van de Vlaamse geschiedenis in een steeds veranderende wereld en anderzijds de technologische innovatie die onontbeerlijk is in die veranderende wereld. Als wij als Vlamingen in die wereld een plaats willen verwerven, dan moeten we aandacht hebben voor beide, voor cultuur en digitalisering, voor erfgoed en innovatie. De keuze voor een virtueel museum was dan ook niet lukraak, maar doelbewust”, besluit Jambon.