Probleemleningen vroeg aanpakken

De nieuwe regels verplichten banken om voldoende eigen middelen opzij te zetten op het moment dat nieuwe leningen niet meer worden afgelost. Dit moet ervoor zorgen dat probleemleningen in een vroeg stadium aangepakt worden. “Bepaalde Italiaanse banken dreigen kopje onder te gaan door torenhoge rommelkredieten. Ook vandaag nog. Daarom vind ik het jammer dat de regels enkel bedoeld zijn voor nieuwe leningen. De bestaande probleemleningen blijven dus onaangeroerd. Toch is deze compromistekst een eerste stap in de goede richting”, meent Ralph Packet.

Europese Bankenunie

De nieuwe regelgeving maakt deel uit van een reeks Europese acties waarbij de aanpak van rommelkredieten als prioriteit erkend werd. Bovendien aast de Commissie al langer op een Europees depositogarantiestelsel als de laatste pijler van de Europese Bankenunie. “Het aanpakken van rommelkredieten is een belangrijke voorwaarde voor het versterken van de Bankenunie. Vooraleer we ideeën zoals een Europees depositogarantiefonds kunnen bespreken, moeten eerst de risico’s omlaag. Onze banken en burgers mogen niet opdraaien voor het financieel wanbeleid in het zuiden. Eerst verantwoordelijkheid, dan pas solidariteit. Niet omgekeerd”, besluit Ralph Packet.