In november 2021 heeft de Vlaamse Regering een belangrijk pakket aan bijkomende maatregelen goedgekeurd waarmee ze meer doet voor minder CO2. Die maatregelen kwamen bovenop het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) uit 2019, en zijn in uitvoering. Vlaanderen koos ervoor de lat te leggen op - 40 procent tegen 2030. Zuhal Demir bezorgde dat plan aan de andere regeringen als de Vlaamse bijdrage aan het Nationaal Energie- en Klimaatplan. Tijdens een vergadering weigerde Alain Maron als voorzitter van de Nationale Klimaatcommissie om een Nationaal plan in te dienen bij de Europese Commissie als Vlaanderen haar doelstelling van - 40 procent niet omhoog trekt of financieel borg wil staan.

Dom meegaan in onhaalbare doelstellingen

Demir betreurt de hele gang van zaken: “Het is België dat zich onder impuls van Ecolo/Groen internationaal engageert tot allerlei hoge doelstellingen, zonder de steun van Vlaanderen en dus zonder democratische meerderheid in de grootste deelstaat. Als er een factuur volgt is dat omdat federaal dom meegaat in onhaalbare doelstellingen, zonder de steun van de grootste deelstaat. Vivaldi volgde blind de ecologisten, ondanks onze waarschuwingen.”

Mes op keel

Demir begrijpt de houding van voorzitter Maron niet. Elk gewest heeft haar eigen plan uitgewerkt binnen haar eigen democratie en daar moet in het Nationaal Energie- en Klimaatplan rekening mee gehouden worden. Dat is de evidentie zelve. Dat de andere regeringen er een ander standpunt op nahouden, is geen enkel probleem. Maar dat ze vandaag weigerden het Vlaamse klimaatplan te aanvaarden en het mes op de keel zetten van de Vlaamse democratie, is ongezien.

Btw-verhoging renovatie

Over de federale bijdrage aan het klimaatplan is het ook nog wachten tot de beslissingen over de fiscale hervorming genomen zijn. Zo kan de btw-verhoging op renovatie nog roet in het eten gooien van de Vlaamse doelstelling van -40 procent.