Het globale plan voorziet onder meer 103 extra personeelsleden voor de Staatsveiligheid. Ook de grenscontroles op de luchthavens van Zaventem en Charleroi worden versterkt en er komt een kustplan om tentenkampen van vluchtelingen te vermijden. Ook daarvoor krijgt de politie versterking. De maatregelen die de regering heeft goedgekeurd zijn goed voor 300 miljoen euro van een voorzien budget van 400 miljoen euro. Honderd miljoen euro wordt nog opzijgezet en zal de regering in 2016 gebruiken.

Kanaalzone

Van de duizend extra federale politiemensen die er tegen 2019 geleidelijk aan bij komen, worden er driehonderd dit jaar al ingezet in voornamelijk Molenbeek en Vilvoorde. Daarnaast wordt er gefocust op de Brusselse gemeenten Anderlecht, Koekelberg, Laken, Schaarbeek, Sint-Gillis en Sint-Joost-ten-Node. Een van de hoekstenen van het plan is immers te weten te komen wie er precies in die gemeenten verblijft en waar. “De politiemensen moeten teruggekeerde Syriëstrijders beter gaan volgen”, aldus Jambon. “Ook de documentfraude en wapen- en drugshandel waarmee terroristen hun activiteiten financieren, worden harder aangepakt. Daarnaast treffen we maatregelen tegen haatpredikers en radicalisering in achterzaaltjes.”

Bovendien worden er extra inspanningen geleverd om het Openbaar Ministerie en de parketten van Brussel en Halle-Vilvoorde te versterken en om de strijd tegen terreur ook op digitaal vlak op te voeren. “Voor de aanpak van radicalisme is een meervoudige aanpak op verschillende niveaus nodig. Een goede samenwerking tussen het gerecht, de federale en de lokale politie, de betrokken burgemeesters en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is daarbij absoluut noodzakelijk”, besluit minister Jambon.