Dinsdag vond in de parlementaire begeleidingscommissie van het Comité P&I, onder het voorzitterschap van Kamervoorzitter Tillieux (PS), een gedachtewisseling plaats over het onderzoek dat werd opgestart naar de manier waarop de twee inlichtingendiensten informatie hebben ingewonnen en uitgewisseld in de zaak-Jürgen C. Deze zitting vond plaats achter gesloten deuren en de geheimhoudingsplicht geldt er met betrekking tot alle informatie die daar verkregen wordt volgens Art. 67 nr1 van het Kamerreglement.

Geheime informatie gelekt naar Knack en Le Soir

Spijtig genoeg bleek dat geheime informatie uit deze commissie achter gesloten deuren de volgende dag te lezen was in Knack en Le Soir. Ze deelden informatie “uit meerdere goedgeïnformeerde bronnen” en maken er geen geheim van dat deze afkomstig was uit de desbetreffende vergadering van de parlementaire begeleidingscommissie.

Flagrante schending onderzoeken

Kamerlid Peter Buysrogge betreurt het lek. “Als lid van deze commissie doe ik mijn werk in deze commissie in eer en geweten. Ik betreur dan ook dat er collega’s zijn die het nodig vonden om uit deze commissie met gesloten deuren informatie over een bijzonder gevoelige zaak te lekken. Ik vraag dan ook via ordemotie dat het parlement aan de voorzitter de opdracht geeft om deze flagrante schending te onderzoeken.”

Sancties voor wie gelekt heeft

Voor Kamerfractievoorzitter Peter De Roover staat het als een paal boven water dat de geheimhoudingsplicht geschonden werd door een of meerdere Kamerleden in deze commissie. “De Kamervoorzitter moet volgens ons dan ook - in het belang van het parlement- een onderzoek instellen naar zij die gelekt hebben, en deze sanctioneren, zoals het reglement van de Kamer voorschrijft.”