Het is in de Europese Unie al sinds 2009 verboden om dierproeven uit te voeren om cosmetische producten te testen. Sinds 2013 is het bovendien verboden om cosmetische producten te verkopen die op dieren geteste ingrediënten bevatten. Europa was daarmee een voortrekker in de wereld, maar die voortrekkersrol staat nu onder druk. Het Europees chemicaliënagentschap ECHA legt cosmeticabedrijven nu immers tóch op om onder andere UV-filters die uitsluitend gebruikt worden in cosmetische producten te testen op dieren. Het ECHA beroept zich daarvoor op de chemicaliënwet REACH1. Europa lijkt zo terug te komen op de eerdere keuze om cosmetica alleen proefdiervrij toe te laten. Waarnemers vrezen dat er in de nabije toekomst nog veel meer dierproeven zullen komen voor ingrediënten die enkel en alleen in de cosmetica gebruikt worden.

Ben Weyts: “Blijven inzetten op alternatieven voor dierenproeven”

Vlaams Dierenminister Ben Weyts kaart het probleem nu Europees aan, in brieven aan Europees Commissaris voor Gezondheid Stella Kyriakides, Commissaris voor Interne Markt Thierry Breton en Commissaris voor Milieu Virginijus Sinkevičius. Weyts maakte zijn bezorgdheid ook kenbaar bij het ECHA zelf. Concreet vraagt Weyts aan de Europese verantwoordelijkheden om net als in het verleden vol in te zetten op de alternatieven voor dierproeven. Er zijn immers steeds meer andere methodes voorhanden om de veiligheid en de milieueffecten van consumentengoederen te controleren, zoals bijvoorbeeld door in vitrotesten of computermodellen te gebruiken.