Cijfers federaal planbureau bevestigen: “Kernuitstap katapulteert klimaatinspanningen België terug in de tijd”

Door Bert Wollants op 25 juni 2021, over deze onderwerpen: Energiebeleid, Leefmilieu, Klimaat
stop de kernuitstap

“Deze cijfers bevestigen de keuze van paars-groen om ons met de kernuitstap terug te katapulteren in de tijd qua CO2-uitstoot.” Kamerlid Bert Wollants trekt de enige mogelijke conclusie uit de cijfers die het federaal Planbureau Het Federaal Planbureau (FPB) is een Belgische instelling van openbaar nut. Het Planbureau maakt studies en vooruitzichten over sociaal-economische en ecologische beleidsvraagstukken.  Het stelt zijn wetenschappelijke deskundigheid ter beschikking van de regering, het parlement, de sociale partners en nationale en internationale instellingen.  planbureau op donderdag publiceerde. Volgens het planbureau stijgt de CO2-uitstoot met ruim 12 procent in 2026 tegenover de cijfers van vorig jaar. In 2026 zou maar liefst 56 procent van onze stroom worden opgewekt op basis van aardgas.

10 jaar klimaatbeleid in 1 klap weggeveegd

“Tien jaar klimaatbeleid wordt in één klap weggeveegd omdat de groenen de trofee van de kernuitstap per se willen binnenhalen en zich krampachtig vasthouden aan de bouw van gascentrales”, zegt energie-expert Bert Wollants, "En dat terwijl minister Khattabi vorige week tegenover de eisers in de Klimaatzaak nog benadrukte dat ze meer wilde doen voor het klimaat.”

CO2-uitstoot energiesector boven niveau 1990

De ambitie van de paars-groene regering om minder CO2 uit te stoten, moet dus wijken voor groene dogma’s. Dat terwijl de cijfers alarmerend zijn, waarschuwt Kamerlid Wollants. “In 2026 zullen we meer dan 121 megaton CO2 gaan uitstoten. Dat is geleden van 2011 dat er nog zo veel CO2 de lucht in ging. Voor de energiesector zelf stijgt de uitstoot zelfs boven het niveau van 1990. En dat allemaal onder het bewind van überhaupt een groene partij."

Amper 13% bevolking wil kerncentrales vervangen door gascentrales

Tot slot wijst Wollants ook op het totale gebrek aan draagvlak voor het paars-groene beleid. Een recente peiling van Kantar, in opdracht van het Nucleair Forum, wees erop dat slechts 13 procent van de bevolking de vervanging van kerncentrales door gascentrales een goede zaak vindt.  Het Kamerlid vraagt zich dan ook af wie hier beter van wordt. "Meer fossiel gas, meer CO2, een hogere kostprijs en nauwelijks draagvlak. De balans van het energiebeleid van Groen-minister Tinne Van der Straeten en deze regering wordt stilaan duidelijk."