10 jaar klimaatbeleid in 1 klap weggeveegd

“Tien jaar klimaatbeleid wordt in één klap weggeveegd omdat de groenen de trofee van de kernuitstap per se willen binnenhalen en zich krampachtig vasthouden aan de bouw van gascentrales”, zegt energie-expert Bert Wollants, "En dat terwijl minister Khattabi vorige week tegenover de eisers in de Klimaatzaak nog benadrukte dat ze meer wilde doen voor het klimaat.”

CO2-uitstoot energiesector boven niveau 1990

De ambitie van de paars-groene regering om minder CO2 uit te stoten, moet dus wijken voor groene dogma’s. Dat terwijl de cijfers alarmerend zijn, waarschuwt Kamerlid Wollants. “In 2026 zullen we meer dan 121 megaton CO2 gaan uitstoten. Dat is geleden van 2011 dat er nog zo veel CO2 de lucht in ging. Voor de energiesector zelf stijgt de uitstoot zelfs boven het niveau van 1990. En dat allemaal onder het bewind van überhaupt een groene partij."

Amper 13% bevolking wil kerncentrales vervangen door gascentrales

Tot slot wijst Wollants ook op het totale gebrek aan draagvlak voor het paars-groene beleid. Een recente peiling van Kantar, in opdracht van het Nucleair Forum, wees erop dat slechts 13 procent van de bevolking de vervanging van kerncentrales door gascentrales een goede zaak vindt.  Het Kamerlid vraagt zich dan ook af wie hier beter van wordt. "Meer fossiel gas, meer CO2, een hogere kostprijs en nauwelijks draagvlak. De balans van het energiebeleid van Groen-minister Tinne Van der Straeten en deze regering wordt stilaan duidelijk."