Brusselse ziekenhuizen lopen vol, gewestregering blijft treuzelen

Door Gilles Verstraeten op 4 oktober 2020
Coronavirus covid-19-test

De gewestregering in Brussel heeft te lang getalmd met het openen van voldoende testcapaciteit. Ze neemt haar rol als coördinator van het veiligheids- en handhavingsbeleid totaal niet op. Er worden nu pas nieuwe testcentra geopend, maar andere, in Sint-Joost bijvoorbeeld, gaan ook weer dicht. “Hoe kan je verwachten dat de bevolking de maatregelen respecteren als het soms dagen duurt om iets zo fundamenteel als een coronatest te bekomen, er bijna geen informatie is over waar je best heengaat, en het daarna soms dagenlang duurt voor je je resultaat krijgt”, zegt Brussels Parlementslid Gilles Verstraeten.

19 verschillende aanpakken

Tegelijkertijd worden de basismaatregelen onvoldoende gehandhaafd. Daarenboven is het eigenlijk hallucinant dat Molenbeek bijvoorbeeld zelf strengere maatregelen afkondigt. In de ene Brusselse gemeente opnieuw een bubbel van vijf, in andere dan weer niet. “Neemt u mij niet kwalijk, maar deze aanpak is absurd. We kunnen het ons niet veroorloven om 19 verschillende pakketten maatregelen te hebben. Zoiets is je reinste chaos. De mensen volgen niet meer.”

“De eerstelijnszorg is compleet uitgeput en gefrustreerd, onze ziekenhuizen lopen ondertussen terug vol en kunnen amper nog volgen. Ik hou mijn hart vast voor hoe dit verder gaat evolueren”, besluit Verstraeten.