In 2019, in de nasleep van het Samusocial-schandaal, keurde het Brussels Hoofdstedelijke Parlement een ordonnantie goed die een klokkenluidersregeling mogelijk maakte. Van de Europese Commissie moest die klokkenluidersregeling tegen december 2021 in werking zijn. Maandag bleek uit een vraag van Cieltje Van Achter dat we al drie jaren wachten op de uitvoeringsbesluiten én dat de ordonnantie nog niet op punt staat.

Gebrek aan ernst

Cieltje Van Achter betreurt het gebrek aan ernst bij de Brusselse paars-groene meerderheid. “In 2019 was al duidelijk dat ordonnantie geen solide juridische basis bood voor het klokkenluidersstatuut. De N-VA onthield zich toen daarom bij de stemming. Nu blijkt uit de adviezen van de Raad van State en de Gegevensbeschermingsautoriteit dat onze opmerkingen gegrond waren. Had de meerderheid onze kritiek de vorige legislatuur au sérieux genomen, dan werden we vandaag niet door Europa op de vingers getikt.”

Schuldig verzuim

Van Achter benadrukt het belang van een klokkenluidersregeling voor Brusselse ambtenaren. “Zowat elke doorlichting toont aan dat de Brusselse overheidsinstellingen nog te vaak gekenmerkt worden door wanbestuur. Een duidelijk kader met een beschermingsregeling voor personeelsleden die wantoestanden aan het licht brengen, is daarom absoluut noodzakelijk. Uit eigen ervaring weet ik dat er heel wat potentiële klokkenluiders rondlopen bij de Brusselse administratie die al jaren wachten op een deftig statuut. Drie jaar na de belofte om snel met een kader te komen, is dat in feite weinig anders dan schuldig verzuim. Je stelt je dan de vraag of de regering hier bewust een aantal potjes gedekt wilt houden.”