Dat men dan de toegenomen loonkost nog maar eens wil compenseren via extra loonkostsubsidies, is een extra factuur die naar de belastingbetaler wordt doorgeschoven, zegt Anseeuw. “Natuurlijk moeten mensen op het einde van de maand meer over houden. Maar dat doe je niet door de bruto loonkost te verhogen, wel door de lasten op arbeid te verlagen waardoor werknemers op het einde van de maand meer overhouden zonder dat de werkgevers nodeloos op kosten worden gejaagd. Hier had de overheid solidair kunnen zijn met werkgevers én werknemers. Maar die kans heeft de regering-De Croo dus niet gegrepen.”

Oudere werknemers worden afgeschreven

Ook het versoepelen van SWT en terugdraaien van de instapleeftijd voor landingsbanen naar 55 jaar, werkt inactiverend en zorgt opnieuw voor een hogere factuur voor de belastingbetaler. We moeten meer en niet minder mensen aan de slag krijgen en houden opdat meer mensen kunnen bijdragen aan de sociale zekerheid, vindt Anseeuw. “Hoe hardvochtig is het niet om aan een oudere werknemer met bakken relevante ervaring te zeggen: ‘We hebben u niet meer nodig, ga maar aan de zijlijn staan’? We moeten die mensen net duidelijk te maken dat we wel nog in hen geloven, door werk te maken van werkbaar werk en extra opleiding te voorzien zodat ze hun competenties voor de arbeidsmarkt nog kunnen versterken.”

Nu al krapte op Vlaamse arbeidsmarkt

Vandaag raken in Vlaanderen trouwens al heel wat vacatures niet ingevuld, merkt Anseeuw nog op. “Dan is het toch te gek om te midden die krapte op de arbeidsmarkt, mensen nog sneller uit de arbeidsmarkt te duwen? Opvallend aan dit akkoord is wat er niet instaat: de sociale partners stellen geen enkele maatregel voor om de werkzaamheidsgraad te verhogen. Integendeel, we zien enkel maatregelen die mensen aanmoedigen om sneller te arbeidsmarkt te verlaten, of de drempel naar een job verhogen. Het is nu aan de regering-De Croo om te beslissen of ze zal meegaan in een akkoord dat vooral jobs en welvaart zal kosten. De hamvraag is: Meent de paars-groene regering het met haar doelstelling van een werkzaamheidsgraad van 80 procent, of is het regeerakkoord niet meer dan een vodje papier?”