Vakbonden en werkgevers raakten het na maanden overleg over de loon- en arbeidsvoorwaarden in de privésector voor de komende twee jaar niet eens over de maximale loonstijging op 0,4 procent bovenop de verwachte index van 2,8 procent. Ook de bespreking binnen de federale regering geeft niet onmiddellijk resultaat.

Overheid steekt helft van elk loonsverhoging in eigen zak

Björn Anseeuw noemt de wensen van zowel de werkgevers als van de werknemers terecht. “Een loonsverhoging van 3,2 procent bruto is netto slechts een opslag van een 2 procent, wat inderdaad matig overkomt bij de mensen. Daarnaast is de vrees van de werkgevers terecht dat we met een te hoge -bruto- opslag onze productiviteit en competitiviteit kelderen. Maar we vergeten een derde speler: namelijk de overheid die zo’n 50 procent van elke loonsverhoging linea recta in eigen zak steekt. Het is hoog tijd dat de overheid solidair is met de bevolking en zelf haar duit in het zakje doet.”

3,2 procent belastingvrij

De N-VA’er stelt dan ook voor om de afgesproken loonsverhoging van 0,4 procent en de geplande indexaanpassing van 2,8 procent te defiscaliseren. Op deze manier krijgen de werknemers een deftige verhoging van hun koopkracht, zonder dat het de werkgevers extra kost of we onze arbeid uit de markt prijzen tegenover onze buurlanden. “De hoeveelheid welvaart die linea recta in de immer hongerige maag van vadertje staat verdwijnt, is immens. Het is tijd dat de overheid naar zichzelf kijkt en solidair is met de werknemers en werkgevers. Ze kan immers perfect de gemiste inkomsten van de belasting op deze opslag compenseren met hervormingen op de eigen werking. Met een overheidsbeslag dat nergens in de OESO (behalve in Frankrijk en Finland) groter is dan in België, kan dat niet moeilijk zijn.”

Maatregel draagt bij tot 80 procent werkzaamheidsgraad

Daarnaast maakt deze maatregel werken terug aantrekkelijk, meent Anseeuw. “Hij zal effectief bijdragen aan het bereiken van een werkzaamheidsgraad van 80 procent en dus een positief effect hebben op de begroting. Ten slotte roept Kamerlid Anseeuw de paars-groene regering op om niet enkel voort te maken met de opslag. “Dat de regering vindt dat er geen haast gemoeid is wanneer het gaat over de flexibilisering van de arbeidsmarkt, is echt onrustwekkend.”