Eerder verklaarden regeringspartijen Open Vld en CD&V de geldkraan te willen dichtdraaien, maar dat was buiten de wil van PS-minister Dermagne gerekend. “Onze ondernemers hebben nochtans geen zijwieltjes meer nodig, integendeel. De coronasteunmaatregelen doorzetten tot eind dit jaar verstoort niet alleen de dynamiek van onze economie, maar zal de belastingbetaler ook nog enkele honderden miljoenen euro’s extra kosten. De PS maakt het financieel bloedbad groter en groter, en sleurt CD&V en Open Vld er netjes mee in”, reageert Björn Anseeuw.

Economie herstelt sneller dan verwacht

In het eerste kwartaal van dit jaar al steeg de omzet in ons land boven het niveau uit van twee jaar geleden, voor de coronacrisis. Ook onze export heeft het niveau van voor de crisis al overschreden en het aantal nieuwe ondernemingen groeit weer sterk. Bovendien is er de verwachting dat de economie van de eurozone eind dit jaar weer groter zal zijn dan voor de pandemie. Dat maakt het herstel sneller dan gedacht en de coronasteunmaatregelen verder overbodig.

“Daarnaast houden ze bedrijven die al voor de coronacrisis in slechte papieren zaten kunstmatig in leven waardoor de dynamiek van onze economie ernstig verstoord wordt. De enige verantwoordelijke keuze is dus de coronasteunmaatregelen beetje bij beetje maar op korte termijn afbouwen”, concludeert Anseeuw.