“We staan klaar met een hele batterij aan maatregelen. Om voldoende plaats te creëren, kijken we naar de installatie van mobiele units of containerklassen. We vereenvoudigen ook de procedure voor toegang tot de OKAN-klassen (onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen). Er moet extra omkadering komen voor kleuters, we kijken naar oplossingen voor leerlingenvervoer en de mogelijkheid om zomerscholen in te zetten voor extra ondersteuning”, aldus Ben Weyts, die er wel op wijst dat alle maatregelen binnen de schoot van de Vlaamse Regering moeten worden goedgekeurd.

Nederlands onderwijs blijft cruciaal

Ben Weyts wil ook breder gaan met de profielen van leerkrachten binnen het OKAN-onderwijs, om zo voldoende mensen beschikbaar te stellen. Ondertussen is er contact gelegd met de Oekraïense ambassade om te kijken hoeveel Oekraïners er in Vlaanderen verblijven die het Nederlands machtig zijn. “Die zouden we kunnen inschakelen. Want ik wil hetzelfde beginsel hanteren zoals bij elke opvang van vluchtelingen: altijd onderwijs in het Nederlands. Er mag geen sprake zijn van apart onderwijs.”

Ook de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) zullen worden ingeschakeld om Oekraïense kinderen te begeleiden, vooral wat betreft psychologische ondersteuning. “Nu de coronacrisis min of meer achter de rug is, kunnen we opnieuw volop gebruik maken van de expertise van de CLB’s”, aldus Ben Weyts.