Ben Weyts investeert in cultuur op school

Door Ben Weyts op 4 februari 2020, over deze onderwerpen: Kleuterschool en basisonderwijs, Secundair onderwijs, Cultuur
Ben Weyts schudt Vlaanderen wakker na nieuwe PISA-resultaten: “Het is vijf over twaalf”

Een auteur uitnodigen in de klas, samen een opera verzinnen rond de Vlaamse Meester Jan van Eyck of zelf instrumenten bouwen: Vlaams minister Ben Weyts stimuleert cultuur in de klas. Hij investeert daarvoor 345.000 euro in cultuur op 185 scholen. “We laten met dit project meer dan 12.000 leerlingen proeven van cultuur, zonder dat hun ouders daar financieel voor opdraaien”, zegt Weyts.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert 345.866 euro in cultuurprojecten op 185 scholen over heel Vlaanderen. Het gaat om meerdaagse, creatieve klasprojecten waarbij leerkrachten samenwerken met in totaal 356 culturele partners. De projecten worden niet alleen in basisonderwijs en secundair onderwijs georganiseerd. Ook in het volwassenenonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs zetten scholen cultuurprojecten op.

“De creativiteit van de Vlaamse leerkrachten verdient een duw in de rug”, vindt Weyts. “Via deze weg kunnen we het cultureel bewustzijn van meer dan 12.000 leerlingen stimuleren. Niet elke leerling gaat met papa of mama naar de bib of het theater, dus halen we cultuur naar de klas. Zonder dat de ouders er extra geld voor moeten betalen.”