Minder coronasteun

Dat we meer betalen aan het Europese coronaherstelfonds dan we terugkrijgen, bevestigde de Nationale Bank al meermaals. “Vorige week herhaalde de NBB dat in de Kamercommissie Financiën”, merkt Loones op. "De Croo onderhandelde een slechte deal. Er zou 5,9 miljard euro naar België komen. De NBB becijferde dat dat amper de helft is van wat andere lidstaten gemiddeld krijgen. Nu gaat daar dus nog eens 1,4 miljard euro van af, waardoor België nog meer onderbedeeld wordt. Waarom strijdt de premier niet sterker voor onze eigen noden en belangen?”

Meer belastinggeld richting Europa

Naast het coronaherstelfonds, blijkt ook de algemene bijdrage aan de EU te stijgen. De laatste jaren gaat steeds meer van ons belastinggeld naar Europa. “Toen de N-VA in de federale regering zat, bedroeg dit 6,17 miljard euro. Met de regering-De Croo is het bedrag intussen geëxplodeerd tot 7,6 miljard euro,” berekende Sander Loones. Elk jaar betalen we inmiddels dus 1,43 miljard euro extra aan de EU, een stijging met 23 procent.

“Maar intussen blijven de Belgische tekorten en staatsschuld stijgen. Terwijl heel wat EU-lidstaten hun eigen belangen sterker verdedigen, betaalt de regering-De Croo braafjes de factuur.”

Pleiten voor correcte financiering

De N-VA pleit voor een degelijke en correcte Europese financiering, die alle lidstaten én de EU voor hun verantwoordelijkheid stelt. Dat moet zich ook vertalen in de bedragen die vanuit de lidstaten vertrekken als algemene bijdrage voor de Europese begroting en in een nieuwe focus binnen de besteding van het Europese budget.